Med varierande årstider och väglag är det nödvändigt med varierande utrustning på fordon. I Sverige har vi en lag, däcklagen, som bland annat reglerar när sommar- och vinterdäck ska användas och mönsterdjup på respektive däcktyp. Vintertid får man endast använda sommardäck tillsammans med snökedjor på däcken, om fordonet brukas av försvarsmakten, om det bogseras eller om man är på den kortaste möjliga vägen till eller från besiktning.
Mönsterdjup på sommardäck
Sommardäck kallas de däck som används på den del av året då vinterdäck inte är obligatoriska (det vill säga 1 december – 31 mars). Mönsterdjupet måste vara minst 1,6 mm på begagnade sommardäck, men det kan vara bra att vara medveten om att däcken börjar förlora grepp, speciellt på vått väglag, redan när de slitits ner till 3-4 mm. Nytillverkade sommardäck har oftast ett mönsterdjup på cirka 8 mm.
Anpassning för väglag
Precis som vinterdäck, så tillverkas sommardäck speciellt anpassade för de väglag som råder på sommaren. Gummiblandningen i sommardäck passar årstiden och ger ett mycket bra grepp på asfalt och betong. Gummit är något hårdare än vinterdäckens och klarar därför av en hårdare påfrestning mot underlaget. Sommardäckens mönster är menat att leda bort vatten och motverka vattenplaning.
Minska slitage
Det finns några saker som man själv kan göra för att däcken ska hålla så länge som möjligt. Först och främst ska man köra lugnt i kurvor och undvika kraftiga accelerationer och inbromsningar. Vidare så ska man med jämna mellanrum kontrollera att däcken har rätt lufttryck (vilken framgår av bilens instruktionsbok). Man ska också se till att felaktig hjulinställning och obalans i däcken i åtgärdas av en verkstad så snart det upptäcks.
Energimärkning på däck
Under 2012 införde EU en specifik energimärkning på däck, likt den som redan finns på vitvaror, som mäter rullmotstånd, grepp och buller. Märkningen heter European Tyre Label och ska finnas på samtliga nya däck som säljs i Sverige. Syftet med märkningen är att informera konsumenten om säkerhets- och miljöaspekterna, så att fler förhoppningsvis väljer att köpa däck som rullar bra och därmed sparar bränsle. Samtidigt vill man att bullernivån kan hållas nere medan säkerheten fortfarande är hög.